piątek, 27 marca 2015

Jak efektywnie prowadzić bloga?

Czy myślałeś o założeniu własnego bloga? A może już założyłeś, ale nie odwiedza go nikt poza gronem najbliższych przyjaciół? Godzinami trudzisz się, aby napisać dobry post, który da Ci satysfakcję i umili czas innym – no właśnie komu? Pisanie bloga przynosi niewątpliwie wiele korzyści dla samego autora, ale może również cieszyć jego czytelników. Warto więc wiedzieć jak pisać, aby zostać przeczytanym i przyciągnąć uwagę innych.

 
Efektywny blog to blog chętnie odwiedzany przez innych, a każda taka forma zainteresowania wpływa na to, że blog żyje – motywuje Cię do pisania, a czytelników skłania do interakcji.

Zaczynamy...
Sam proces założenia i pisania bloga nie jest niczym trudnym. Serwisy blogowe są bardzo intuicyjne, więc poruszanie się po nich nie sprawi Ci żadnych problemów. Ważniejszą, a nawet najważniejszą rzeczą jest skonkretyzowanie tego o czym chcemy pisać, dla kogo i po co. Blog powinien dotykać tematu, który Cię pasjonuje i dostarcza coraz to nowych inspiracji. Ważne, abyś rozumiał o czym piszesz i nie tracił zapału.

Treści

1. Pisz w swoim imieniu
Pisząc posty, pamiętaj, aby pozostać sobą. Pisz w swoim imieniu, formułuj własne myśli, bo takie podejście wzbudza większe zainteresowanie i wiarygodność autora, który naprawdę ma coś do powiedzenia.
 
2. Pisz systematycznie
Staraj się, aby Twoje wpisy zamieszczane były regularnie. Nie chodzi o to, żeby pisać codziennie – częstotliwość zależy od Ciebie, ale nie można też przesadzić w drugą stronę. Warto wyrobić sobie pewien nawyk pisania, ale nie przymus, ponieważ blog tworzony „na siłę” wcześniej czy później umrze śmiercią naturalną. Pamiętaj też, że z czasem Twoi czytelnicy będą czekać na nowe posty, nie zawiedź ich.
 
3. Pisz zwięźle i na temat
Jak pisać? Przede wszystkim z sensem, prosto, konkretnie i w miarę krótko. Musimy rozumieć to co chcemy przekazać, ale i nie pozwolić, żeby czytelnik znudził się po kilku pierwszych zdaniach. Dodatkowym atutem będzie aktualność – dużą wartość będą miały wpisy zahaczające o tematy bieżące w Twojej branży. Poruszanie świeżych spraw wzbudzi interakcje czytelników i pozwoli utrzymać dialog.
 
4. Kontakt z odbiorcami
Nie ograniczaj prowadzenia bloga jedynie do dokonywania wpisów i dbania o ich czytelność. Spróbuj nawiązać współpracę z czytelnikami. Przeglądaj komentarze, odpowiadaj na zapytania, możesz nawet nawiązywać do nich w treściach wpisów. Pokaż, że nie jesteś jednostronnym automatem do tworzenia treści – efektywna współpraca z pewnością doda Ci inspiracji i chęci do tworzenia.

Układ graficzny
1. Buduj wizerunek
Pamiętaj, o tym, że jak każda inna strona, Twój blog musi być przejrzysty i czytelny. Ważny jest odpowiedni dobór kolorystyki, krój i rozmiar czcionki. Szata graficzna ma zachęcać czytelnika i ułatwiać odbiór treści – ma świadczyć o Twoim profesjonalizmie.

2. Zainteresuj pierwszym zdaniem
Kwestią niezwykle ważną jest stworzenie takiego posta, który wzbudzi zainteresowanie „na pierwszy rzut oka”. Mowa o skutecznych tytułach. Powinny być konkretne, stosunkowo krótkie (ok. 65 znaków) i adekwatne do treści artykułu. Pamiętaj, że dobry tytuł to 80% sukcesu. Połączenie go z dobrą treścią pomoże Ci pozyskać zaangażowanie czytelnika.

3. Dziel tekst
Chwytliwe nagłówki, które przeplatają treść właściwą ułatwiają czytanie i wzmacniają ogólną atrakcyjność artykułu. Stosuj je, aby ułatwić czytanie tekstów (szczególnie tych dłuższych) i uwypuklić główne myśli Twojego przekazu. Dodatkowo, taki podział wpłynie znacząco na przejrzystość wpisu.
 
4. Dodaj grafikę
Dobrym dodatkiem do postu będzie odpowiednia grafika odpowiednia do tematu. Staraj się nie korzystać z dostępnych powszechnie zdjęć, bo to nie wpłynie na atrakcyjność posta. Niech będą to takie, których odnalezienie w sieci jest dużym wyzwaniem, pamiętając każdorazowo o podaniu źródła. Najlepiej jednak jeśli zdjęcia będą Twojego autorstwa.

Promocja postów
Dobrze jest odnaleźć miejsca w internecie, gdzie będziesz mógł pochwalić się swoim artykułem. Najlepsza formą będą oczywiście media społecznościowe, a w pierwszej kolejność Facebook. Możesz udostępnić dany wpis na swoim wallu, fanpage'u lub innych stronach powiązanych tematycznie z blogiem. Dodatkowymi formami promocji będą Twitter, Printerest, Linkendin i Google +. Zadbaj o to, aby jak najwięcej ludzi dowiedziało się o Twoim blogu. Nie przesadź jednak w drugą stronę – notoryczne zamieszczanie treści i „żebranie” o wejścia na stronę mogą zostać potraktowane jako spam i wywołać skutek zupełnie odwrotny do zamierzonego.

Daj swoim czytelnikom szansę subskrybcji – w ten sposób będą na bieżąco informowani o nowych wpisach. Możesz też umieszczać linki do artykułów w stopce maila.

Pamiętaj, oprócz tego, że piszesz dla siebie i dla swoich czytelników, piszesz też dla całej blogosfery. Spróbuj nawiązać współpracę z innymi blogami, komentuj, udzielaj się, bądź obecny i aktywny. Powodzenia!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz